
NAO PNT VOLOTEA FRANCE 2025
NAO 2024 – A First Step, But No Breakthrough
Dear Colleagues,
We are pleased to inform you that the 2024 Mandatory Annual Negotiations (NAO) have officially concluded, with the agreement signed on June 12, following nearly six months of negotiations with management.
While not all of our demands were met, the outcome marks meaningful progress in several key areas:
Safety & Working Conditions:
Restrictions have been introduced on full night flight scheduling and a maximum of five consecutive on flight duties. Additionally, early duties following vacation periods have been eliminated, and airport standby durations have been reduced—concrete steps toward a safer and more humane roster structure.
Compensation:
Salary increases have been secured for SO2 and SO1 positions. Moreover, the company has committed to opening new salary negotiations for 2026, starting in September 2025.
Quality of Life:
Crew members and their close relatives now have guaranteed access to Volotea travel tickets, strengthening benefits that matter to our community.
However, we must be honest: this is not the breakthrough we had hoped for.
Our core structural demands—particularly regarding salary reform—remain unresolved:
– The internal pay scale with biannual step increases applies only to captains. For co-pilots, salary progression still depends on flight hours.
– Management maintains that step increases constitute pay raises. We disagree. These steps merely reflect seniority, not the significant loss of purchasing power due to inflation in recent years.
– There has been no recognition of six years of inflation in current salary structures—this is unacceptable.
While we’ve succeeded in protecting existing working conditions, it remains a fact that Volotea salaries continue to lag far behind European industry standards. This gap must be addressed urgently and remains a top priority for 2025.
Pending Legal Review – Outstanding Issues:
1. Unpaid Mandatory Training
LMS and CBT sessions are still unpaid, despite being mandatory. We continue to consider this unacceptable.
2. Pay Scale Inconsistencies
The CP1 level includes 60 block hours in its base salary, whereas other levels include only 50. This discrepancy is unjustified and must be rectified.
3. Simulator Time Exclusion
Simulator sessions are excluded from the monthly block hour count used for salary calculation. We insist that these hours be fully included.
We thank you for your continued support and solidarity. Only through unity can we achieve the recognition and improvements our profession deserves.
With solidarity,
The SPL team
NAO 2024 – Un premier pas, mais pas de percée
Chers collègues,
Nous avons le plaisir de vous informer que les Négociations Annuelles Obligatoires (NAO) 2024 se sont officiellement conclues, avec la signature de l’accord le 12 juin, après près de six mois de négociations avec la direction.
Bien que toutes nos revendications n’aient pas été satisfaites, cet accord marque des avancées significatives dans plusieurs domaines clés :
Sécurité & Conditions de travail :
Des restrictions ont été introduites concernant la planification de vols de nuit complets et un maximum de cinq jours consécutifs de service en vol. De plus, les services matinaux suivant les périodes de congé ont été supprimés et la durée des astreintes aéroportuaires a été réduite – des mesures concrètes vers un planning plus humain et sécurisé.
Rémunération :
Des augmentations salariales ont été obtenues pour les postes SO2 et SO1. De plus, la direction s’est engagée à entamer de nouvelles négociations salariales pour 2026 dès septembre 2025.
Qualité de vie :
Les membres d’équipage et leurs proches ont désormais un accès garanti aux billets de voyage Volotea, renforçant ainsi les avantages concrets pour notre communauté.
Cependant, soyons clairs : ce n’est pas l’avancée majeure que nous espérions.
Nos revendications structurelles – notamment en matière de réforme salariale – restent sans réponse :
– La grille interne avec avancements semestriels ne s’applique qu’aux commandants. Pour les copilotes, la progression salariale dépend toujours des heures de vol.
– La direction considère que les avancements constituent des augmentations. Nous ne sommes pas d’accord. Ces étapes reflètent simplement l’ancienneté, et non la perte de pouvoir d’achat due à l’inflation de ces dernières années.
– Aucune prise en compte de l’inflation accumulée sur six ans n’a été intégrée à la grille actuelle – cela est inacceptable.
Bien que nous ayons réussi à préserver nos conditions de travail, les salaires chez Volotea restent très en dessous des standards européens. Ce déséquilibre doit être corrigé en priorité dès 2025.
Sujets en attente d’un examen juridique :
1. Formations obligatoires non rémunérées :
Les sessions LMS et CBT restent non payées, bien qu’elles soient obligatoires. Nous considérons cela inacceptable.
2. Incohérences dans la grille salariale :
Le niveau CP1 inclut 60 block hours dans le salaire de base, tandis que les autres niveaux n’en incluent que 50. Cet écart est injustifié et doit être corrigé.
3. Temps de simulateur non comptabilisé :
Les heures de simulateur sont exclues du total mensuel utilisé pour le calcul du salaire. Nous exigeons qu’elles soient pleinement intégrées.
Merci pour votre soutien et votre solidarité continus. C’est uniquement par l’unité que nous obtiendrons la reconnaissance et les avancées que notre profession mérite
L’équipe SPL


ELECTIONS CSE VOLOTEA FRANCE J-7
The renewal of the CSE (Comité Social et Économique) at VOLOTEA FRANCE is underway. Next week, all pilots will vote to choose their CSE representatives, allowing the SPL (Syndicat des Pilotes de Ligne) to appoint its union delegate and representatives for the next four years.
The SPL section is presenting motivated, experienced, and reasonable candidates. The team is multicultural, reflecting the diversity of the company. It’s emphasized that representatives should not be influenced by external structures with interests that differ from Volotea’s. The dominance of the union led by Air France is seen as unsuitable for companies competing with the national carrier, hence the need for an alternative choice.
The SPL prides itself on non-interference, ensuring that their representatives have full control over their section once elected.
We encourage you to contact our candidates to reassure yourself in order to make the right choice.


ELECTIONS CSE VOLOTEA FRANCE 2024
Le renouvellement du CSE de VOLOTEA FRANCE est prévu cet été suite à l’expiration des mandats.
La nouvelle section SPL a été créée à cet effet avec l’arrivée d’adhérents expérimentés et motivés pour offrir une réelle alternative au dialogue social.
Nous voulons saluer l’investissement des deux sections qui ont oeuvré durant ces 4 dernières années sous la houlette de Markus LENZ et de Christophe LESSERRE, sous deux bannières différentes mais avec un soucis permanent de collaboration et de complémentarité. Cet état d’esprit remarquable est malheureusement remis en cause avec le départ forcé de Christophe.
Nous allons poursuivre le travail entrepris par le SNPNAC en proposant une structure mieux armée juridiquement mais également grâce au renfort de pilotes déçus par le syndicat piloté par la compagnie majeure française.
L’ADN du SPL est de favoriser le dialogue, de négocier avec les dirigeants sans influence de qui que ce soit ! C’est le cas dans toutes les compagnies ou le SPL est présent.
Personne ne viendra mettre la pression aux élus du SPL VOLOTEA ni imposer des choix de négociations aux futurs Délégués syndicaux.
Les orientations de VOLOTEA ne regardent que les salariés de VOLOTEA.
Les conditions de travail des Pilotes de VOLOTEA ne doivent pas être dictées par une structure extérieure à la Compagnie. Au SPL, il n’y a pas d’ingérence. On ne retire pas un mandat à un représentant qui fait le job !
Pour garantir un dialogue social sain et respectueux, rejoignez-nous !
The renewal of the VOLOTEA FRANCE CSE is planned this summer following the expiration of the mandates.
The new SPL section was created for this purpose with the arrival of experienced and motivated members in order to offer a real alternative to social dialogue.
We would like to salute the investment of the two sections which have worked over the last 4 years under the leadership of Markus LENZ and Christophe LESSERRE, under two different banners but with a permanent concern for collaboration and complementarity. This remarkable state of mind is unfortunately questioned with Christophe’s forced departure.
We will continue the work undertaken by the SNPNAC not only by proposing a legally better armed structure, but also thanks to the reinforcement of disappointed pilots.
The DNA of the SPL is to promote dialogue, to negotiate with leaders without being influenced by anyone as it’s the case in all companies where the SPL is present.
No one will influence the SPL VOLOTEA elected representatives, nor impose negotiation choices on future union delegates.
VOLOTEA’s guidelines only concern VOLOTEA employees.
The VOLOTEA Pilots working conditions must not be dictated by a structure external to the Company. At the SPL, there is no interference. We don’t dismiss a mandate from a representative who did the job!
To guarantee healthy and respectful social dialogue, join us!

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