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 NAO 2024 – A First Step, But No Breakthrough

Dear Colleagues,

We are pleased to inform you that the 2024 Mandatory Annual Negotiations (NAO) have officially concluded, with the agreement signed on June 12, following nearly six months of negotiations with management.

While not all of our demands were met, the outcome marks meaningful progress in several key areas:

Safety & Working Conditions:
Restrictions have been introduced on full night flight scheduling and a maximum of five consecutive on flight duties. Additionally, early duties following vacation periods have been eliminated, and airport standby durations have been reduced—concrete steps toward a safer and more humane roster structure.

Compensation:
Salary increases have been secured for SO2 and SO1 positions. Moreover, the company has committed to opening new salary negotiations for 2026, starting in September 2025.

Quality of Life:
Crew members and their close relatives now have guaranteed access to Volotea travel tickets, strengthening benefits that matter to our community.

However, we must be honest: this is not the breakthrough we had hoped for.

Our core structural demands—particularly regarding salary reform—remain unresolved:
– The internal pay scale with biannual step increases applies only to captains. For co-pilots, salary progression still depends on flight hours.
– Management maintains that step increases constitute pay raises. We disagree. These steps merely reflect seniority, not the significant loss of purchasing power due to inflation in recent years.
– There has been no recognition of six years of inflation in current salary structures—this is unacceptable.

While we’ve succeeded in protecting existing working conditions, it remains a fact that Volotea salaries continue to lag far behind European industry standards. This gap must be addressed urgently and remains a top priority for 2025.

Pending Legal Review – Outstanding Issues:

1. Unpaid Mandatory Training
   LMS and CBT sessions are still unpaid, despite being mandatory. We continue to consider this unacceptable.

2. Pay Scale Inconsistencies
   The CP1 level includes 60 block hours in its base salary, whereas other levels include only 50. This discrepancy is unjustified and must be rectified.

3. Simulator Time Exclusion
   Simulator sessions are excluded from the monthly block hour count used for salary calculation. We insist that these hours be fully included.

We thank you for your continued support and solidarity. Only through unity can we achieve the recognition and improvements our profession deserves.

With solidarity,

The SPL team

NAO 2024 – Un premier pas, mais pas de percée

Chers collègues,

Nous avons le plaisir de vous informer que les Négociations Annuelles Obligatoires (NAO) 2024 se sont officiellement conclues, avec la signature de l’accord le 12 juin, après près de six mois de négociations avec la direction.

Bien que toutes nos revendications n’aient pas été satisfaites, cet accord marque des avancées significatives dans plusieurs domaines clés :

Sécurité & Conditions de travail :
Des restrictions ont été introduites concernant la planification de vols de nuit complets et un maximum de cinq jours consécutifs de service en vol. De plus, les services matinaux suivant les périodes de congé ont été supprimés et la durée des astreintes aéroportuaires a été réduite – des mesures concrètes vers un planning plus humain et sécurisé.

Rémunération :
Des augmentations salariales ont été obtenues pour les postes SO2 et SO1. De plus, la direction s’est engagée à entamer de nouvelles négociations salariales pour 2026 dès septembre 2025.

Qualité de vie :
Les membres d’équipage et leurs proches ont désormais un accès garanti aux billets de voyage Volotea, renforçant ainsi les avantages concrets pour notre communauté.

Cependant, soyons clairs : ce n’est pas l’avancée majeure que nous espérions.

Nos revendications structurelles – notamment en matière de réforme salariale – restent sans réponse :
– La grille interne avec avancements semestriels ne s’applique qu’aux commandants. Pour les copilotes, la progression salariale dépend toujours des heures de vol.
– La direction considère que les avancements constituent des augmentations. Nous ne sommes pas d’accord. Ces étapes reflètent simplement l’ancienneté, et non la perte de pouvoir d’achat due à l’inflation de ces dernières années.
– Aucune prise en compte de l’inflation accumulée sur six ans n’a été intégrée à la grille actuelle – cela est inacceptable.

Bien que nous ayons réussi à préserver nos conditions de travail, les salaires chez Volotea restent très en dessous des standards européens. Ce déséquilibre doit être corrigé en priorité dès 2025.

Sujets en attente d’un examen juridique :

1. Formations obligatoires non rémunérées :
   Les sessions LMS et CBT restent non payées, bien qu’elles soient obligatoires. Nous considérons cela inacceptable.

2. Incohérences dans la grille salariale :
   Le niveau CP1 inclut 60 block hours dans le salaire de base, tandis que les autres niveaux n’en incluent que 50. Cet écart est injustifié et doit être corrigé.

3. Temps de simulateur non comptabilisé :
   Les heures de simulateur sont exclues du total mensuel utilisé pour le calcul du salaire. Nous exigeons qu’elles soient pleinement intégrées.

Merci pour votre soutien et votre solidarité continus. C’est uniquement par l’unité que nous obtiendrons la reconnaissance et les avancées que notre profession mérite

L’équipe SPL